Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

New Deal ή Μνημείο Προχειρότητας & Διακριτικής Εύνοιας.

Παρακολουθώντας κανείς την πορεία του ελλείματος του ΛΑΓΗΕ, αντιλαμβάνεται ότι είναι επιτακτική η άμεση λήψη μέτρων. Έκπληξη αποτελεί η πρόθεση του ΥΠΕΚΑ, στα πλαίσια του πολυσυζητημένου New Deal, να αναρτήσει στην διαβούλευση την πρόθεση του να προχωρήσει σε κούρεμα τιμών και στα οικιακά φωτοβολταϊκά και παρά το γεγονός ότι έχει επανειλλημένα αναγνωρίσει τον κοινωνικό τους χαρακτήρα. Κάτι που είχε αρχικά εξαιρέσει στα πρώτα στάδια της διαβούλευσης στην οποία και συμμετείχαμε. Φαίνεται … απέδωσαν καρπούς …. οι μονότονες φωνές συνδέσμου παραγωγών να ενταχθούν και τα οικιακά με επαχθέστερους αναλογικά όρους.
Είναι σαφές ότι η διόγκωση του ελλείματος οφείλεται στην αδράνεια της Πολιτείας να παρακολουθήσει και να ρυθμίσει την αγορά. Ακόμα και μετά τα έκτακτα μέτρα του Αυγούστου 2012, οι εγκαταστάσεις διπλασιάσθηκαν από 1,0 σε 2,2 GW σε μόλις οκτώ μήνες, φέρνοντας το έλλειμα στη κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι πολλοί είχαν προειδοποιήσει την ηγεσία για το forward-running που ακολούθησε.


Θα περίμενε κανείς από την Πολιτεία να δείξει τουλάχιστον μια στοιχειώδη ευαισθησία. Ο ειδικός χαρακτήρας αυτών των έργων αναγνωρίζεται και από συγκεκριμένη εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών (1078580/6637/491/Β0014), που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «... η ενέργεια που παράγεται από τα ανωτέρω, μικρής ισχύος, φωτοβολταϊκά συστήματα αντιστοιχεί σε αυτή που απαιτείται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του κυρίου του φωτοβολταϊκού συστήματος, ενώ η έγχυσή της στο Δίκτυο εξυπηρετεί την καταγραφή της στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων για τη διείσδυση των ΑΠΕ που τίθενται από το κοινοτικό δίκαιο. Κατά συνέπεια για τον κύριο του φωτοβολταϊκού συστήματος δεν υφίστανται φορολογικές υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάθεση της ενέργειας αυτής στο Δίκτυο.... ... από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η έγχυση της παραγόμενης ενέργειας στο Δίκτυο δε συνιστά φορολογητέα πράξη παράδοσης αγαθού...» Από την πλευρά του το ΥΠΕΚΑ, το Νοέμβριο του 2012 δήλωσε ρητά ότι: «Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά». Γιατί άραγε ο κοινωνικός χαρακτήρας τους αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη;
Άλλωστε η εγκατάσταση οικιακού φωτοβολταϊκού δεν είναι επιχειρηματική δραστηριότητα για να είναι αποδεκτή η ανάληψη κάποιου ρίσκου. Η ίδια η πολιτεία τα καθιέρωσε στην λογική του συμψηφισμού, δηλαδή να παράγουν ενέργεια που οι ιδιοκτήτες τους καταναλώνουν. To οικιακό φωτοβολταϊκό είχε αναλογικά μεγαλύτερο κόστος κατασκευής (και κατέβαλε ΦΠΑ) από τις αντίστοιχες επιχειρηματικές επενδύσεις. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις κινδυνεύει πλέον (και τις επικείμενες αυξήσεις του κόστους της ενέργειας) να κάνει απόσβεση για κάποιες κατηγορίες οικιακών Φ/Β σχεδόν ή και ακόμα μετά την λήξη του συμβολαίου. Φυσικά αυτό δεν συμβαίνει με τα αντίστοιχα Φ/Β σε πάρκα.
Και αυτό γιατί, ορίζονται νέες τιμές χωρίς κάποια αιτιολόγηση και με μονομερή τροποποίηση των συμβάσεων χιλιάδων ιδιοκτητών οικιακών φωτοβολταϊκών, εξωθώντας τους έτσι στην αναζήτηση νομικής διεξόδου, κάτι που αποδεικνύεται και από τους εκατοντάδες ιδιοκτήτες οικιακών φωτοβολταϊκών που επικοινωνούν καθημερινά και ενημερώνονται από το Σύνδεσμο μας ή που έχουν κατακλύσει με εκατοντάδες σχόλια την ανοιχτή διαβούλευση (http://www.opengov.gr/minenv/?p=5729)
Πως είναι δυνατόν μια μονάδα πολλών MW, με απείρως χαμηλότερο κόστος εγκατάστασης, να αποζημιώνεται με τιμή ίση ή και μεγαλύτερη από ένα οικιακό φωτοβολταϊκό των μόλις 10kW (παράδειγμα: οικιακό 10 kWp που συνδέθηκε το 4/τρίμηνο του 2013 θα αποζημιώνεται με 125 €/MWh, όσες και μία μονάδα >5MW - μάλιστα έχοντας λάβει και επιδότηση);
Πως είναι δυνατόν να γίνεται άρση της αναστολής για έργα Feed-in-Tariff, όταν τα ισχύοντα επίπεδα τιμών παρέχουν βιωσιμότητα μόνο στα μεγάλα έργα. Τα έργα αυτά δεν θα επιβαρύνουν πάλι τον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ; Αν ξαναδημιουργηθεί πάλι έλλειμα η λύση θα είναι πάλι νέα μονομερής τροποποίηση των συμβάσεων;
Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε το ΥΠΕΚΑ να δείξει σύντομα την ευαισθησία και για τα μικρά έργα έως 100kW της αυτοπαραγωγής (Net Metering) παρά το γεγονός ότι ΔΕΝ επιβαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό και τους τελικούς καταναλωτές. Μέχρι σήμερα παρά τις δεσμεύσεις του Υφυπ. Κου Α. Παπαγεωργίου τον περασμένο Οκτώβριο στη Βουλή το ΥΠΕΚΑ δεν έχει ακόμα παρουσιάσει τίποτε.
 Ο Σύνδεσμος «Ήλιος» εκφράζει την έντονη αντίθεση του στις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση Ν/Σ για κούρεμα των ταριφών στα οικιακά φωτοβολταϊκά, ζητώντας την άμεση απόσυρση των προτάσεων αυτών.
  • Η προχειρότητα και η διακριτική εύνοια που επιδεικνύεται σε άλλες κατηγορίες Φ/Β απαιτούν την άμεση απόσυρση των διατάξεων για τα οικιακά φωτοβολταϊκά. Τα οικιακά φωτοβολταϊκά δεν είναι επιχειρηματική επένδυση αλλά καθιερώθηκαν στην λογική του συμψηφισμού, δηλαδή να παράγουν ενέργεια που οι ιδιοκτήτες τους καταναλώνουν και έχουν απόλυτα κοινωνικό χαρακτήρα.
  • Καλούμε τους μελετητές και εγκαταστάτες άμεσα να συμμετέχουν στη διαβούλευση (http://www.opengov.gr/minenv/?p=5729  – που λήγει την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014 – 16:00) για να εκφράσουν την αντίθεση τους
  • Καλούμε τους μελετητές και εγκαταστάτες άμεσα να επικοινωνήσουν με τους πελάτες τους που έχουν εγκαταστήσει οικιακά φωτοβολταϊκά και να τους ζητήσουν να εκφράσουν την αντίθεση τους συμμετέχοντας στη διαβούλευση.
  • Ο Σύνδεσμος «ΗΛΙΟΣ» θα ανοίξει σύντομα εφαρμογή για καταγραφή στοιχείων (ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο επικοινωνίας, e-mail) όσων ιδιοκτητών οικιακών Φ/Β και εγκαταστατών-μελετητών θέλουν να αντιδράσουν με περαιτέρω δράσεις και συντονισμένες κινήσεις. Επισκεφτείτε καθημερινά:την ιστοσελίδα: http://www.syndesmosilios.gr/  ή το blog: http://syndesmosilios.blogspot.gr/

Γραφείο Τύπου
Σύνδεσμος "ΗΛΙΟΣ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου